Geestelijk faillissement

320 keer gelezen | 31 mei 2010 06:00 door 14 Reacties »

Ben je wel eens door een vriend of vriendin uitgenodigd om te komen eten? Ik wel, heel regelmatig. Supergezellig. Maar, zou het niet vreemd zijn als ik na afloop mijn portemonnee trek en afreken met mijn vriendin? Ik zou haar beledigen, want gastvrijheid of vriendschap is niet te koop. Of het zou erop lijken dat het me meer om haar eten dan om haar is te doen.

Doe jij dat echt niet? Roep dat maar niet te hard, want misschien zit jij wel net zo in elkaar.

Heel kort door de bocht: als je in Nederland een misdaad begaat, word je veroordeeld, gestraft (als het goed is). Zo is het ook als wij zondigen. Wij overtreden daarmee Gods wetten en daar staat ook een straf op; de eeuwige dood. Één probleempje. Iedereen heeft zonden en verdient die straf. Maar, ik heb goed nieuws. God is ons genadig en heeft zijn eniggeboren Zoon die straf al voor ons op zich laten nemen aan het kruis.

Maar wat is genade?
onverplicht bewezene gunst; onverdiende weldaad; vergeving, barmhartigheid; verschooning, vergiffenis; kwijtschelding (van straf);(http://www.encyclo.nl)

Wat een opluchting is het om te weten dat je  -ondanks je schuld-  wordt vrijgesproken door de Allerhoogste Rechter. Wat zou Hij ervan vinden als we zeggen: ik ga wekelijks naar de kerk, ik ben goed voor vriend en vijand, ik betaal mijn tienden, ik evangeliseer…
…dus ik heb er recht op dat ik word vrijgekocht. Zo werkt dat niet met genade. Toch denken we vaak genade te kunnen ‘kopen’ met onze christelijke activiteiten. Zou God zich niet enorm beledigd voelen dat we niet gewoon zijn genade accepteren?

In Romeinen 4:4-5 wordt heel duidelijk onderscheid gemaakt in genade en loon:
Nu wordt hem die werkt, het loon niet toegerekend uit genade, maar krachtens verplichting. Hem echter, die niet werkt, maar zijn geloof vestigt op Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid, …

Denk aan de misdadiger aan het kruis. En niet zomaar een misdadiger. Hij werd door Jezus’ genade gered. Ondanks dat hij geen godsdienstige daden meer kon verrichten aan het kruis. Als je het al kon verdienen, had hij die gelegenheid niet meer. Maar het enige wat hij moest doen was geloven in God.

Denk niet dat je genoeg kredieten opbouwt om jezelf vrij te kopen. Ik ben een boek aan het lezen over genade (‘Genade is een risico’ door Charles R. Swindoll).

Hierin schrijft hij: “We moeten ons niet naar de hemel opwerken door grote prestaties te leveren en hard te werken (waarvoor wij alle eer krijgen). In plaats daarvan stel ik voor dat we ons openlijk geestelijk failliet verklaren en Gods gratis genade accepteren. … Door hoog van de toren te blazen over mijn eigen inspanningen en over de moeite die ikzelf doe om veel te bereiken, beledig ik Zijn genade en steel ik de eer die alleen God toekomt.”

Ik nodig mensen niet graag uit om failliet te gaan, maar in dit geval…

Verklaar jezelf geestelijk bankroet!

Relevante artikelen

Meer lezen over , , ,

14 Reacties op “Geestelijk faillissement”

Jan Willem Veehuis 31 mei 2010 om 16:20

Mooi artikel Danniëlle, ik werd zelf aan het nadenken gezet en zo kwam ik op nadenkertje terecht. Mooi om te lezen.


Lester 31 mei 2010 om 20:19

Mooi stuk hoor, helemaal waar!

Een bijkomend gegeven zou moeten zijn dat we niet mensen oordelen over hun “geestelijke staat” aan de hand van de dingen die ze doen of de bedieningen die ze hebben.

Aan de ene kant zegt de bijbel dat je vrucht moet dragen die aan de bekering beantwoord, dat bedoel ik niet. Maar eerder dat we de neiging kunnen hebben iemand een beter christen te vinden dan de ander alleen maar door bedieningen, etc. van die persoon.


Robin van Diermen 1 juni 2010 om 17:46

Hey Danielle

sterk stukje hoor..
als je het boek uit heb kan ik m dan lenen?

gr Robin van Diermen


Marvin 1 juni 2010 om 18:07

Mooi stuk,

Gelukkig ook dat we Gods genade kunnen krijgen door puur op Jezus Christus te vertrouwen inplaats van door het doen van goede werken. Zelfs al zou je van baby af al bezig zijn en 120 jaar worden en iedere dag bezig met het verrichten van goede daden dan nog zou je nooit kunnen voldoen aan de beloning van het eeuwige leven.

Alleen wel jammer voor al die mensen die hun hele leven weiden aan het doen van goede werken hopende zo hun plaatsje in de eeuwigheid te kunnen krijgen, terwijl ze enkel op Jezus Christus hoeven te vertrouwen en Zijn offer aan hoeven te nemen..


Angela 1 juni 2010 om 21:27

Hey marvin,

Ik snap niet goed wat je bedoelt met:
“Alleen wel jammer voor al die mensen die hun hele leven weiden aan het doen van goede werken hopende zo hun plaatsje in de eeuwigheid te kunnen krijgen, terwijl ze enkel op Jezus Christus hoeven te vertrouwen en Zijn offer aan hoeven te nemen”

Ik dacht dat christenen een voorbeeld functie hebben.
Als ik het stukje lees denk ik dat je van alles kan uitspoken, dus niet goeds hoeft te doen zolang je het offer hebt aangenomen :S


Danielle 1 juni 2010 om 21:43

@Jan Willem: Dank je wel voor je reactie en je compliment. Ik ben altijd blij te horen mensen tot nadenken te zetten :)

@Lester: Klopt, wij kunnen niet aan de buitenkant beoordelen wat zich aan de binnenkant afspeelt. Wij hebben er dan ook eigenlijk niets over te zeggen.
God ziet het hart.

@Robin: Het boek is niet van mij, ik heb em zelf geleend. Maar je mag het boek vast wel lenen als ik het uit heb. Hij is nl. van pastor Valk :)

@Marvin: Je hebt gelijk. Is heel triest om te zien hoe mensen misleid worden door te denken de hemel op eigen kracht te kunnen bereiken.

@Angela: Een juiste levensstijl is een logisch gevolg van bekering. Het zijn geestelijke ‘vruchten’ die je draagt (lees bijv. maar in Galaten 5:22).

Maar je kunt je redding niet ‘verdienen’ door goede daden of door je te storten in bedieningen in de kerk.

Heel erg om te zien dat mensen Jezus’ offer aan het kruis proberen te omzeilen en op eigen kracht proberen de hemel te halen. Wat volgens Gods Woord gewoon niet mogelijk is. Jezus is de enige weg.


Nadine 2 juni 2010 om 03:37

Nu wordt hem die werkt, het loon niet toegerekend uit genade, maar krachtens verplichting. Hem echter, die niet werkt, maar zijn geloof vestigt op Hem, die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid, …
Wat een krachtige tekst~! groetjes Nadine


Jan Willem 2 juni 2010 om 07:12

Ik heb toch nog 1 ‘daad’ gevonden, die je kunt doen: Gen 15:6 “Abram vertrouwde op de HEER en deze rekende hem dit toe als een rechtvaardige daad”. Mooi he? Dus als je wat wil doen: vertrouw dan op de Heer (als je dat dan een daad kunnen noemen ;-)


Kenneth 2 juni 2010 om 09:49

Jan Willem, interessante tekst ja. Laat ook wel weer duidelijk zien dat er een onlosmakelijke band zit tussen geloof en daad/werk (Abrams vertrouwen was namelijk dat hij zijn kind gaf aan God)


Marvin 2 juni 2010 om 22:09

Hallo Angela,

Wat ik bedoelde waren de mensen die menen enkel in de Hemel te komen door het doen van goede werken. Denk bijvoorbeeld aan de moslim die volgens zijn geloof aan het eind van zijn leven meer goed dan slecht gedaan moet hebben. Of denk aan de Jehova getuige die veelal moet werken. En natuurlijk ook gewoon de “naamChristenen” die op hun werken meer vertrouwen leggen dan dat ze op Jezus Christus hun vertrouwen leggen.

Je hebt gelijk dat Christenen een voorbeeld functie hebben en ik gaf in mijn reactie ook niet aan dat, dat niet zo zou zijn en er word dus ook niet mee bedoeld dat Christenen alles zomaar uit zouden kunnen spoken.

Bedoeld was dat je enkel in de Hemel komt door op Jezus Christus te vertrouwen en niet door op je eigen goede werken te vertrouwen


angela 2 juni 2010 om 22:23

bedankt marvin,

als nieuwkomer leek het mij eerst een beetje raar om op iemand te vertrouwen die ik niet kende.
Het punt wat ik eigelijk niet zo snap is de zonde die christenen uitvoeren. (wettelijke overtredingen)
Momenteel lees ik er een boek over, dat is wel erg interesant.
zo snap ik een beetje beter waarom sommige christenen slechte daden doen.


Kenneth 2 juni 2010 om 22:28

Ey Angela, welk boek is dat trouwens?


angela 2 juni 2010 om 22:45

Ik heb 2 boeken die toepasselijk daar op zijn.
denk dat je deze kent
Een boek van Francine Rivers
Redeeming Love
En dan doel ik op paul, vanuit zijn standpunt

Het andere boek dat ik gelezen heb werd beschreven
vanuit het oogpunt van een meisje die was meegetrokken in een soort geloof waarvan anderen dat wettelijk verboden vonden. Dat ging meer in op geweldpleging. Daar in kon je lezen hoe (ongeveer) mensen dachten die met rede geweldpleegte.
Ik weet alleen niet de naam van het boek meer, als ik in de bieb ben ga ik der na zoeken. Dat boek sprak meer aan


Kenneth 3 juni 2010 om 12:40

Owja, oké, cool volgens mij zijn dat wel vette boeken!


Plaats een reactie


Wil je een foto bij je reacties? Upload er nu een op gravatar.
Plaatje uploaden