Christelijke wereldse muziek

1.305 keer gelezen | 12 mei 2010 06:00 door 24 Reacties »

Laatst dacht ik na over de wereldse muziek die ik vroeger beluisterde en de muziek die ik nu luister. In gospelmuziek zit een groot verschil ten opzichte van wereldse muziek. Ten eerste bouwt het meestal op. Daarnaast gaat het echt ergens over en verheerlijkt het God. Daarom vind ik muziekavonden in onze kerk altijd leuk, want er wordt altijd muziek gemaakt die God verhoogt. Vaak is het zelfgemaakte muziek en ook de beat is vaak zelf gemaakt. Maar toen dacht ik, hoe het zit met muziek waarvan alleen de tekst God verhoogt en de beat werelds is?

Het is feit dat de meeste christenen zullen zeggen dat het beter is om gospelmuziek te luisteren. Persoonlijk raad ik elke christen aan om alleen gospelmuziek te luisteren. Maar toch zie je geregeld christenen de instrumentale versie van een werelds nummer draaien. Maar dan plaatsen ze er God-verhogende teksten op. Normaal vond ik dit niet zo een probleem, maar ik begon hierover na te denken.

Lucas 11:29

Wie niet met Mij is, die is tegen Mij en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.

Deze tekst kwam in mij op. Is het niet zo dat wat niet voor God is, tegen Hem is? Als de muziek die je luistert God niet looft, dan is het geen muziek van en over God. Ook al is het een nummer met de normaalste teksten die er bestaan. In wereldse muziek zit een duivelse geest die als het ware ‘preekt’ tegen alles wat van God is. Wat heeft dit met de instrumentale versie te maken? Als er een duivelse geest in de muziek zit, is deze toch ook te vinden in de instrumental? Je hebt namelijk ook nummers waar geen tekst wordt gezongen, maar waar toch een duivelse geest inzit.

Als de instrumental ook deze duivelse geest heeft – want het wordt nou eenmaal door een artiest gemaakt die geen christen is – wordt de vraag natuurlijk: hoe zit het met onze christelijke nummers op basis van deze beats? Kan zo’n nummer dat niet bedoeld is om God te verhogen, gebruikt worden om God te verhogen? Als wij alleen de tekst veranderen, is dan het hele liedje ‘rein’ om te gebruiken? Sluiten wij compromis als wij alleen de instrumental gebruiken van een werelds nummer?

Hoe denken jullie daarover?

Relevante artikelen

24 Reacties op “Christelijke wereldse muziek”

Pieter 12 mei 2010 om 09:57

Als men God verheerlijkt, maakt het niet uit op welke melodie of beat. Het gaat om heet gevoel en de geest. Dus als het nummer oorspronkelijk niet bedoelt was om God te verhogen, kunnen wij het nu wel doen. Wij verhogen en verheerlijken God. Wij roepen Hem aan. Dat is sterk genoeg om het “onchristelijke” tegen te gaan!


Inez 12 mei 2010 om 11:50

Van deze kant heb ik t nog nooit bekeken…
Ik dacht altijd dat het wel leuk was zo’n liedje omdat het de jeugd meer aanspreekt als ze de melodie kennen. Het nadeel van zo’n nummer is (bij mij tenminste) dat ik daarna de hele dag de melodie in m’n hoofd had maar de tekst van het origineel, omdat ik die vaker op de radio ofzo gehoord had :S

Goed nadenkertje! Echt 1 om over na te denken ;)


Michael 12 mei 2010 om 12:01

@ Inez

Bedankt voor je reactie en ben blij dat het je tot nadenken zet.

Daarnaast herken ik wat je zegt, de melodie onthouden, maar dan met de verkeerde teksten. Dat moet niet bedoeling zijn! Raar genoeg kennen we de “verkeerde” teksten altijd bij wereldse melodien.


Nathalie 12 mei 2010 om 12:48

Een goed nadenkertje. Daar wil ik even op reageren. Eigenlijk ook een soort nadenkertje; geven we het duister niet te veel aandacht dan eigenlijk goed is??

Je schrijft: ‘In wereldse muziek zit een duivelse geest die als het ware ‘preekt’ tegen alles wat van God is.’

Dit vind ik eerlijk gezegd wel wat overdreven. Volgens mij is dat niet van toepassing op iedere wereldse muziek. Er was een tijd dat ik ook in veel dingen het duister zag….maar moeten we als christen niet juist in het licht leven? Constant maar praten over alle duivelse invloeden in de wereld. Dat geeft die duivelse invloeden volgens mij meer macht dan dat het verdiend. En ik vind ook echt wel dat je er bij stil moet staan en niet alle wereldse dingen klakkeloos moet overnemen. Maar we vinden het vaak ook wel reuze interessant om te praten over alle duivelse boodschappen die er verscholen zitten in muziek, reclames enz.We zijn omringd door het duister maar laten we als christenen meer stil gaan staan bij de dingen van het licht!Zodat dat gaat stralen. En geef het duister minder macht door je er minder mee bezig te houden. Ontken het niet maar laat het je leven niet gaan controleren. Dat zie ik namelijk bij veel christenen gebeuren, zij leven meer in het donker dan het licht…

Groetjes,
Nathalie


Leon Tan 12 mei 2010 om 23:05

Hallo Michael,

In het begin is muziek begonnen in de hemel bij de engelen van God. Lucifer of satan is een gevallen engel die in alles uitblonk, dus ook in muziek, maar hij gebruikte het voor eigen eer.

Dus wereldse muziek, daar zit een grote invloed van satan in, dat zie je bijvoorbeeld in house muziek, waar mensen in trance gaan tijdens het dansen.

In Zwolle is een feestartikelen winkel. De eigenaar (Henk van Zon) was vroeger DJ en hij is tot bekering gekomen. Al zijn occulte artikelen heeft hij weggedaan, maar hij heeft ook een boek geschreven over dit onderwerp. Hij is van mening dat het niet kan, omdat de beats oorspronkelijk uit Afrika komen en deze beats zijn occult.

Toen David bijvoorbeeld muziek speelde, toen kwam de demon in Saul tot rust. Ik heb zelf ook wel eens een lauwe tijd gehad in mijn Christenleven en iedereen heeft wel eens dat hij of zij dan christelijke muziek draait voor een geestelijk sausje, maar eigenlijk is dat religieus.

Dus het luisteren naar Christelijke muziek met wereldse melodie hoeft er niet toe te leiden dat mensen echt worden aangeraakt door de Heilige Geest.

Aan de andere kant, als evangelisatie activiteit kan het wel zondaren uitnodigen om naar een koffiehuis te komen, waar ze naast de muziek, ook drama en getuigenissen horen. Persoonlijk vind ik drama en getuigenissen belangrijker op zo’n avond dan muziek, want de Bijbel zegt dat geloof komt door het horen van Gods’woord en dat is duidelijker in een getuigenis.

Het is net als bij eten, Paulus at alles wat hem werd voorgezet, of het nu Grieks of Romeins was, om zoveel mogelijk mensen te redden, dus ik denk dat het uiteindelijk gaat om het doel.

Vooral mannen, als ze een houding hebben dat ze niets lusten, dat is een sociale handicap en kinderachtig.

Goed.. dit is een lang verhaal, maar om tot een punt te komen. Het doel….

Muziek in de Bijbel is altijd bedoeld om God groot te maken, zoals Mirjam en David speelden en erbij zongen en meer weet ik eigenlijk niet. Ik denk zelf dat Christelijke muziek alleen gemaakt moet worden voor de lokale kerk en voor evangelisatie activiteiten. Ik weet niet wanneer het omslagpunt is geweest dat gospel muziek vanuit de lokale kerk naar de algemene christelijke wereld is gegaan.

Er zijn kerken waar mensen die talent voor muziek hebben, een beetje met rust gelaten worden na de bekering, dus niet te veel druk en die mensen worden vaak zangers in het Gospel Circuit. Een “grote” Christelijke artiest kan wel mooi zingen, maar als je wel eens kijkt op een website hoe ze erbij lopen; zo komen ze bij ons niet op het podium!

Daarnaast kunnen ze geen echte getuigenis geven na een concert, wat wel kan bij onze bandleden. Die spelen ook op zatermiddag al op straat en dan wordt vaak gezegd: “als je vragen hebt over het evangelie, kom naar de bandleden toe met het rode shirt….)

Ik vind Gospel muziek prachtig om naar te luisteren; zelf luister ik vaak naar http://www.plr.org (positive life radio), maar dit is eigenlijk alleen voor Christen entertainment, want zondaren luisteren er niet naar.

In het kort.. ik ben er niet tegen, als het maar wordt gebruikt om zielen mee te redden.


bryan 12 mei 2010 om 23:55

ik ben van mening dat mensen wel geraakt kunnen hoorden door nummers.

uiteraard is het oppassen geblazen wat je hoort en of die zanger/es daadwerkenlijk een bekeerd christen is met een gezonde visie.

als artiest/zanger god’s trek je wel volle zalen.

zoals de duivle mensen wil veroveren door techno/gabber/house party.etc.etc.

denk ik dat god zangers ook krachtig kan gebruiken om tot harten van mensen te spreken en te redden.

god bless you


Kenneth 13 mei 2010 om 13:47

Ey mensen, reacties van Nathalie en Pieter zijn per ongeluk tussen de andere belandt. Maar ze geven wel weer een heel eigen mening. Iemand die daar op wil reageren?


Margery 13 mei 2010 om 15:15

Goede nadenker!

Het is inderdaad wel goed om je af te vragen of je die duivelse geest van het ‘originele nummer’ niet meeneemt in de instrumentale versie. Die geest gaat namelijk niet zomaar weg, maar omdat wij inderdaad God verhogen, kan die duivelse geest niet meer in het liedje blijven hangen. We gebruiken het instrument van de duivel voor onze eigen doelen en daarmee wordt zijn instrument ontkracht. We gebruiken zijn eigen wapen weer tegen hem, zo kun je het ook zien.. toch?

Wat Nathalie zegt klopt ook, we moeten niet teveel in het duister leven. We zijn hier om te laten zien dat er hoop is en dat Jezus het licht is in deze duistere wereld. Aan de andere kant moeten we wel erg oplettend zijn en moeten we ook weten over de duivelse invloeden die er zijn. We voeren namelijk oorlog en daarbij is het goed om de tactieken van de vijand te weten, zodat we zelf ook kunnen toeslaan. Bovendien blijft wereldse muziek van de wereld, ongeacht de tekst of de melodie. Er zijn bijvoorbeeld genoeg nummers waar je geen duivelaanbiddende teksten in hoort, maar er schuilt (zoals Michael zegt) een geest achter en daar moeten we gewoon voor oppassen. De duivel is namelijk ook sluw als een slang.

Wat uiteindelijk belangrijk is, is dat mensen worden geraakt door de boodschap die we overbrengen. Als we God erin betrekken, zal Hij het werk doen, ook al is de melodie van een nummer uit de wereld. We halen het ‘duistere’ uit het wereldse door over het licht te zingen en dat moeten we blijven doen.

Groetjes en God’s zegen!


Michael 14 mei 2010 om 00:54

Bedankt voor jullie reactie en ik vind het goed om te horen dat iedereen als belangrijkste punt heeft dat mensen bereikt worden. Die mening deel ik met jullie!

@ Pieter

Welkom en leuk dat je reageert!

Ik snap je punt, maar het komt vaak voor dat juist het wereldse nummer onthouden wordt, in plaats van de christelijke versie? Hoe denk je daar over? Hoort het zo te zijn? Of komt de geest alsnog door de muziek heen?

Daarbij gebruiken wij, in de kerk, ook geen occulte zaken. Wij gooien deze juist weg en vernietigen het. Moet dat dan ook niet met muziek, al is het alleen een beat? Ik hoor graag hoe erover denkt.

@ Nathalie
Welkom en mooi dat je reageert!

Ten eerste dank je wel voor je compliment. Verder wil ik eerst zeggen dat het niet mijn bedoeling is om nadruk te leggen op het duister. Het is, als christen zijnde in deze geestelijke oorlog, goed om te weten waar de vijandelijke vuurpijlen vandaan komen. De muziek van de wereld is een van de grootste( dat is mijn persoonlijke mening).

Aangezien satan(ookwel Lucifer) die goed de muziek kan gebruiken, zoals Leon Tan dat uitlegt, maakt hij zeker goed gebruik van de muziek als een grote strategie om de wereld te beinvloeden. Daarbij is het goed om de duivel niet te veel eer te geven. Een groot ego heeft hij al, dus meer hoeven hem niet te geven(haha). Maar we moeten beseffen dat wij, als christenen, een voorbeeld zijn en uitdragen in deze duistere wereld en Jezus navolgers zijn. Dan is het aanbevolen om muziek te luisteren die God verhoogt. Het neemt niet je leven in beslag door aan duivels muziek te denken, maar je bent bewust van het feit en je kiest juist voor Godverhoogdende muziek.

En zoals de bijbeltekst ook zegt: Als het niet voor Hem is, dan is het tegen Hem.

@ Leon Tan

Uitgebreide en goede reactie. Ik snap je punt, maar is het niet zo dat de duivel blij is dat wij zijn gemaakte muziek gebruiken? Dan denkt hij misschien wel: Zo, ze gebruiken toch weer mijn muziek. Het is namelijk vaak zo dat bij de intrumentals van nummers uit de werelds vaak juist dat nummer onthouden wordt en niet de christelijke versie.

Hoe denk je daarover?

@ bryan

Bedankt voor je reactie en het is zoals je zegt!

@ Margery

Hallo zusje en leuk dat je weer reageert!

Ik snap je punt en ik verwijs je even door naar de reactie die ik gaf op Pieter, Nathalie en Leon Tan. Anders blijf ik mijzelf herhalen en dan vooral het gevaar dat wij juist het nummer uit de wereld ipv christelijke versie ervan onthouden.

Bless,
Michael


Mary-Leigh 14 mei 2010 om 19:37

@ Inez:

Ik ben het met je eens en ik neem het nog een stapje verder. Ik ben eenigzins recent tot bekering gekomen. Muziek had ik altijd gezien als een omschrijving van het leven. Het leefde in mij. Ik had het nodig. Ik kende alle muziek dat “in” was, zelfs die van vóór mijn geboorte.

Nu kom ik op tieneravonden, concerten of waar onze christenen ook muziek draaien en daar hoor ik de liedjes van voor mijn bekering. Ik ben zo’n iemand die dan ook de teksten kent, dus die hoor ik. De “aangepaste versie” doet er niet aan af. Ik zing in mijn hoofd (ongewild) de wereldse tekst mee.

Hoeveel bezoekers zullen zich niet zo voelen? Ik moet wel zeggen dat het naar mijns inziens niet een zonde is. Behalve: er zijn nummers die niet gebruikt mogen worden. Er zijn liedjes die zó grof zijn (waarvan ik de tekst ook ken) dat ik die niet eens in mijn hoofd wil hebben. Laat staan de bezoekers die die tekst ook kennen, denk je echt dat ze niet de wereldse tekst toepassen? Horen in hun hoofd? Dat gevoelens op kan roepen? Die misschien niet erg christelijk zijn?

Gewoon een gedachte.


Michael 15 mei 2010 om 00:26

@ Mary Leigh

Bedankt voor je reactie en je toevoeging. Vooral jouw ervaring is een goed voorbeeld van wat ik bedoel. Aangezien mijn ervaring( vooral in het begin van mijn christenleven) ook is wat jij hebt.

Om op jouw gedachte verder te gaan, kunnen wij spreken van een tactiek van de duivel? Is het mogelijk dat de duivel blij is met dit soort zaken?

Ik ben er mee eens dat het geen zonde is, maar het is iets waar wel opgelet moet worden. Het oproepen van de wereldse teksten, de originele teksten, is natuurlijk niet de bedoeling.


Robin van Diermen 18 mei 2010 om 12:58

Hey mensen,

muziek is iets super moois ik ben zel van mening dat je wereldse beats gewoon kunt gebruiken voor Gods doeleinden
en dat God er sterk doorheen kan bewegen daarmee ontken ik niet dat er muziek-beats zijn die je in een bepaalde verkeerde stemming kunnen brengen,maar als we eerlijk zijn kan iets van buitenaf on niet onrein maken lees marcus 7 als jij het orgineel in je hoofd meezingt dan komt dat omdat jij je hart er eerder voor hebt opengezet
marcus 7 spreekt over dat al het slechte en onreine vanuit onzelf komt en dat er niets is wat van buiten komt dat ons onrein kan maken mits je je hart er voor openzet…

gr Robin van Diermen


Michael 18 mei 2010 om 16:08

@ Robin van Diermen

Bedankt voor je reactie. Hoewel bepaalde beats, naar mijn mening, zeker niet gebruikt kan worden, ben ik wel met je eens dat God er zeker doorheen kan bewegen. Maar ik vind het een goed punt wat je zegt dat je hart ervoor open zet, waardoor je dus gelijk aan de wereldse nummers denkt. Kan met het verleden voor je bekering te maken hebben of dat je naar wereldse nummers luistert natuurlijk.


Nathalie 19 mei 2010 om 16:47

“Hij die in ons is, is sterker dan hij die in de wereld is!!!!”

Groetjes,
Nathalie


Angelique 19 mei 2010 om 17:06

Ik wil even reageren op Nathalie. Ik ben het volkomen met haar eens. Ik heb altijd geleerd dat Jezus ons voorbeeld is. En ik stel me dan ook voor dat Jezus op de bruiloft te Kana het heel gezellig had. Ik weet ook dat Joden er een gezellig feestje van maken tijdens een bruiloft en dat er veel muziek is. Joden waren in die tijd toch ook niet allemaal bekeerd. Zou Jezus dan zijn oren dicht hebben gehouden…? Moet wij met zijn alle niet heel erg uitkijken dat wij in onze eigen bubbel terecht komen en de wereld die bereikt moet worden volledig buiten sluiten. Ik geloof heel erg in het verheerlijken van God met alles wat in ons is, dat is ons levensdoel. En geef die prutser dan ook niet te veel aandacht, want dat verdient hij niet.


Robin van Diermen 19 mei 2010 om 17:58

ik was er ff vergeten bij te melden dat er natuurlijk een verschil is tussen instrumentale muziek luisteren en instrumentale muziek gebruiken voor Gods doeleinden.

gr Robin van Diermen


Elise 19 mei 2010 om 23:59

Goed nadenkertje,
wel heel toevallig, wij hadden het hier laatst ook over in de kerk.
aan de ene kant wordt gezegd dat het wel kan om zo de zielen te bereiken die nou nog in de ”wereld” leven, maar aan de andere kant zijn het ook gewoon wereldse nummers met wereldse bedoelingen.
Hierbij zit er natuurlijk ook een geestelijke dementie achter, niet alleen de tekst inderdaad, maar ook het instrumentale..

Laten wij dan niet gelijkvormig worden aan de wereld, maar een nieuw mens aan doen!

Ik denk dat wij die muziek niet moeten draaien, ook niet met een soort geestelijk sausje erover heen! (de tekst veranderen)

want wat ben je nou eigenlijk aan het doen, de mensen uit de wereld trekken met dingen die zijn van de wereld!
wij moeten juist laten zien dat wij anders zijn! Wij moeten het licht van de wereld zijn!

En wie wil er nou herinnerd worden aan zijn verleden? dan ga je naar God huis toe om juist je van die wegen af te scheiden en alles dat van je verleden is en dan halen ze de wereldse troep in Gods huis!

Laten we ons gewoon door de heilige geest leiden en Jezus aanroepen, want zonder Hem zal er helemaal niets gebeuren. Jezus zou zelfs door de valste noten de grootste wonderen kunnen geven!

we moeten minder gericht zijn op uiterlijk vertoon, maar Jezus erin betrekken.

Goed stukje!


Mary-Leigh 20 mei 2010 om 12:21

Ik weet niet of dit al ter discussie is gesteld op deze site, maar even een andere invalshoek:

De mensen die muziek maken voor God. Velen zeggen: al is het vals, lelijk of zo iets dergelijks: je doet het voor God. Ik vind zeker dat wanneer je je uiterste best doet, God het hart ziet, ook al klinkt het misschien niet mooi. Maar wat nou als het je talent niet is? Moet je dan niet gewoon een ander talent gaan zoeken? Er zijn veel christenen die niet hun uiterste best doen om het beste te geven aan God. Want “Je doet het toch voor God”. JA! en daarom moet je het beste geven wat er maar in je is! En er geen gewoonte van maken om iets middelmatig te geven.

Als je iets doet voor God, dan moet je dat zien als een offer vind ik:

Maleachi 1:6-8

“Jullie, priesters, minachten mijn naam, en zeggen dan: ‘Hoezo minachten wij uw naam?’ 7 Jullie brengen verwerpelijk voedsel naar mijn tafel, en zeggen dan: ‘Hoezo hebben wij u verworpen?’ Door te beweren dat mijn altaar de moeite niet waard is! 8 Als jullie met een blind offerdier aankomen, zeggen jullie: ‘Wat geeft dat nu?’ En ook als jullie met een kreupel of ziek dier aankomen, zeggen jullie: ‘Dat geeft toch niets?’ Bied de gouverneur zo’n dier maar eens aan en zie of hij er tevreden mee is en jullie goedgezind zal blijven – zegt de HEER van de hemelse machten.”


Michael 20 mei 2010 om 13:14

Allen bedankt voor je reacties!

@ Nathalie
Gelijk heb je!

@ Angelique
Er is natuurlijk een grens wanneer het overdreven wordt en wij moeten niet in onze eigen wereld terecht komen. Kunnen wij netzo goed het klooster is!
Maar dan stel ik u de vraag of Jezus zou luisteren naar muziek waarvan Hij weet dat het anti-christelijk is? Zou Hij dan niet weglopen of iets van zeggen? Daarnaast ben ik van mening dat christenen gerust hun mond mogen optrekken als er iets wordt afgedraaid wat overduidelijk tegen God in gaat. Niet-bekeerde mensen doen het namelijk wel.

@ Robin van Diermen
Er is zeker een verschil en instrumentaal muziek is ook weer anders dan muziek met tekst.

@ Elise van der Zee
Bedankt en als het bepaalde dingen oproept( wat vaak het geval is) is het zeker geen muziek wat gebruikt moet worden om mensen te bereiken.

Goeie toevoeging!

@ Mary-Leigh
Het is een heel goed punt wat je aanhaalt Mary-Leigh. Aan de ene kant zeg je” Je doet het voor God”, maar aan de andere kant moet je toch het beste wat je hebt aan Hem en voor Hem geven.

Op gebied van talent wil ik maar 1 ding zeggen: Als het overduidelijk jouw talent niet is, moet je eerlijk zijn en toegeven dat het hoogstwaarschijnlijk niet is waar God jou toe geroepen heeft. Er is dan hoogstwaarschijnlijk iets anders, waar jouw ware talent, gebruikt voor zal worden. Je moet het natuurlijk wel ontdekken en blijven zoeken en niet blijven haken op 1 gebied.

Om verder te gaan op jou werkelijke punt ben ik met je eens dat je als christenartiest 100%( misschien wel meer) gebruik moet maken met de talenten die je gekregen hebt van God. Vooral op het gebied van muziek. Muziek is in eerste instantie om God te verhogen, verheerlijken en te aanbidden. Als je maar half werk levert, dan aanbid en verhoog je God maar half. Die conclusie kan je trekken. Dat is niet de aanbidding die God verdient en wilt. God wilt verhoogt worden met geheel jou hart, ziel, verstand en kracht. Het vergt dus wat meer dan “ half werk” muziek maken. En met jouw aanhaling van Maleachi en het offer is het eigenlijk dus een belediging tot God. Je kan namelijk ook geen halve tienden geven. Dat is natuurlijk geen echte offer of twee minuten bidden, terwijl je een uur de tijd hebt.

En persoonlijk vind ik ook dat je, als christen zijnde, alles moet geven en zo goed als je dat kunt voor God als je iets doet voor Hem.

Ik hoor graag wat jij of andere hiervan denken.


mark leusink 2 juni 2010 om 18:14

Hey michael,

God heeft muziek gemaakt, en de duivel heeft het gestolen. Nu denk ik aan de ene kant idd, de componist is/was geen christen dus heerst er idd een duivelse geest aan.
maar omdat God de muziek gemaakt heeft denk ik dat je als nog wel een chistelijke text op een wereldse beat kunt schrijfen.
Zelf vind ik dan wel dat je de hele text moet veranderen en niet alleen een paar woorden. Maja, thats not to me :P
Gr.
Mark


Mary-Leigh 3 juni 2010 om 00:45

@ Michael: Precies!! Amen.


Michael 3 juni 2010 om 01:08

Bedankt voor de reacties!:)

@ Mark Leusink

Ik ben het met je eens als er een wereldse beat gebruikt wordt, maar er een totaal nieuwe tekst, dus van de persoon zelf door God geinspireerd teksten, op het nummer wordt gezongen of gerapt. Persoonlijk ben ik niet eens met de wereldse nummers en de paar woorden die veranderd worden van de wereldse tekst. Maar nogmaals dat is mijn persoonlijke mening. :)

@ Mary-Leigh
Bedankt dat je nog even laat weten wat jij ervan vond. Ik neem aan dat je ermee eens bent:P!


Jurino 5 juni 2010 om 07:18

Hoi Michael,

Even een gedachte die ik nog niet ben tegen gekomen. Vaak zijn er christenen die wereldse muziek nemen en deze veranderen om een christelijk tekst van te maken. Soms wordt de hele tekst compleet veranderd. Soms worden alleen enkele woorden veranderd.

We moeten niet vergeten dat het tijd neemt om een nummer te veranderen. Vaak wordt dit wereldse nummer vele malen keer op keer gespeeld voordat het nummer af is. Je kunt je afvragen of het voor de “christelijke rapper” niet schadelijk is om een werelds (in het geval van rap vaak ook nog pervers) nummer zo vaak te beluisteren en de tekst te bestuderen.. ook al is het maar om het in een christelijk nummer te veranderen. En hoe kijken bezoekers daar naar? Hen wordt verteld niet naar wereldse muziek te luisteren, maar de mensen in bediening hebben dit duidelijk wel moeten doen om hun nummers te maken. (Als zij niet naar wereldse muziek hadden geluisterd, hadden zij niet geweten dat ze dit nummer konden veranderen..)


Michael 6 juni 2010 om 00:37

@ Jurino

Leuk dat je weer reageert:P en een goede en interessante gedachte.

Niet alleen voor rapmuziek, maar voor muziek in totaal geldt deze gedachte denk ik ook. Ten eerste denk ik niet dat iedere christen die muziek maakt altijd in bediening is, zover ik weet tenminste.

Maar ik vind het een goede gedachte over het veranderen van wereldse tekst naar christelijk in samenhang met hoevaak het nummer beluisterd wordt. Daar zou je, als men in bediening zit, wel een vraagteken kunnen zetten, aangezien je een voorbeeld bent. Eigenlijk geldt het voor elke christen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Eigenlijk roept dat een andere vraag op: Waarom luistert de christen eigenlijk werelds muziek als deze christelijke muziek (wilt maken)maakt? En wat is of kan de schade zijn van herhaaldelijk luisteren naar werelds muziek, al is het ter verandering van de teksten? Heeft het invloed? Persoonlijk denk ik dat het wel invloed heeft.

Verder wil dit als afsluiter zeggen: Practice what you preach! Oefen uit wat jezelf preekt!(mbt mensen vertellen christelijk muziek te luisteren terwijl je het zelf niet doet).

Dus kortweg ik ben het eens met de gedachte over christelijke muziek maken aan de hand van werelds muziek mbt voorbeeldschap!

Grtzz

Michael


Plaats een reactie


Wil je een foto bij je reacties? Upload er nu een op gravatar.
Plaatje uploaden