Het laatste woord

229 keer gelezen | 19 april 2010 06:00 door 6 Reacties »

Door de technologische ontwikkelingen in de laatste decennia is de mens tot meer in staat gebleken dan men ooit had gedacht. Met als gevolg dat mensen ook daadwerkelijk gaan denken dat zij alles kunnen en de touwtjes in handen hebben.

Nou moet ik zeggen dat de mensheid echt wel veel grenzen verlegd. Over een tijdje kunnen we waarschijnlijk in een paar uur Australië bereiken met een hypersonisch vliegtuig.

———————————————————————————————-
In drie uur van Europa naar Australië
Veel reizigers zien op tegen de lange en intensieve vlucht naar Down Under. Maar in een paar uur tijd van Europa naar Australië vliegen is weer een beetje realiteit geworden. Militaire wetenschappers hebben in de Australische outback een testvliegtuig gelanceerd dat een snelheid behaalde van maar liefst 5.840 km per uur, dit meldt de Australische krant Daily Telegraph. De snelheid die het vliegtuig tijdens de test haalde is dubbel zoveel als de snelste straaljager en zes keer sneller dan een hedendaags commercieel lijnvliegtuig.

Lees meer…

http://www.telegraaf.nl/reiskrant/6361408/__In_drie_uur_van_Europa_naar_Australi__.html?sn=reiskrant

Bron: Nu.nl
———————————————————————————————-

Toch hebben wij als mensen niet het laatste woord. Door de vulkaanuitbarsting in IJsland worden wij mensen weer met onze (eigenwijze) neuzen op het feit gedrukt dat wij het niet voor het zeggen hebben. Door de vulkanische as in de lucht kunnen motoren van vliegtuigen het begeven. Daarom vliegen er al vier dagen geen vliegtuigen meer vanuit en naar Europa.

De vulkaan zou zo maar een paar jaar actief kunnen zijn, nadat hij uit zijn diepe slaap is ontwaakt en daarmee het vliegverkeer niet alleen voor een paar dagen, maar voor een paar jaar kunnen ontwrichten.

En wat dacht je van die monstergolven die grote cruiseschepen en olietankers verzwelgen? http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/5772-monstergolven-of-freak-waves.html En de vele aardbevingen die de laatste maanden verschillende landen hebben geteisterd. Allemaal natuurverschijnselen waar wij helemaal geen invloed op hebben, maar die onze levens behoorlijk kunnen ontwrichten, of zelfs ontnemen.
Ik lees altijd met buitengewone interesse zulke artikelen. Met veel ontzag en gezonde angst voor de natuur, maar met nòg veel meer ontzag voor de Schepper, die dus wèl de touwtjes in handen heeft.

Relevante artikelen

6 Reacties op “Het laatste woord”

Kelly Knaken 19 april 2010 om 15:36

Waarom zien de mensheid niet in dat iedere vermetel stap ‘voorwaarts’ in de wetenschap eigenlijk gelijk ook een veel grotere stap in de verkeerde richting is. En dat is niet tegen te gaan tot we daarmee stoppen en leren te leven met wat de Heer ons heeft gegeven.

Goed dat we contacten kunnen onderhouden via internet, maar daarmee openen we ook de wegen voor zaken als porno en weet ik veel wat voor vunzigheid.

Goed dat we bepaalde condities medisch kunnen verhelpen (ja ik slik wel eens aspirine!) maar daarmee hebben we ook zaken als euthansie en abortus in het leven geroepen.

Dit moet gewoon ophouden. Er is een reden door de Heer bepaald waarvoor wij niet kunnen vliegen, ect. Hij laat ons gewoon weten dat we moeten oppassen. Het is gewoon weer een teken. De natuurverschijnselen nemen alleen maar toe. Kijk maar naar het afgelopen half jaar. Dat is toch echt niet normaal meer te noemen. En zullen er veel meer volgen! Gevolgen!

Doei,
Kel


Thobias 19 april 2010 om 16:38

Hoi Kelly,

Ik durf de zaken van het afgelopen half jaar wél normaal te noemen. Zulke zaken komen echt al zó lang voor, zo’n vulkaanuitbarsting is dan echt niet zo vreemd meer. Hooguit vervelend als je nu op vakantie wilde. Ik ben al lang blij dat er gen doden zijn gevallen!

Juist de vooruitgang van de mens op technologisch gebied maakt dit soort zaken meer inzichtelijker. Nu een vloedgolf in Indonesië, en je weet het voordat het op het journaal is; daar zorgt twitter bv. wel voor. Het enige waardoor het nu zo veel lijkt voor te komen, is omdat de informatie zo makkelijk toegankelijk is. Dus da’s inderdaad wel een gevolg van de wetenschap.

Ik kan me niet voorstellen dat door consequent af te breken wat de mensheid door de eeuwen heeft opgebouwd, we de weg naar het paradijs zouden blootleggen. Als we niet zouden mogen internetten, dan was er geen internet. Als God ons niet zou willen laten vliegen, hadden we nooit gevlogen. Als medicijnen niet zouden mogen, waren er geen medicijnen. Als we niet zouden mogen zondigen, was er geen zonde. Onderschat de capaciteiten van het menselijk brein niet! En dat brein hebben we niet voor niets. Het gaat er ook niet om wat de mensheid doet, het gaat er om wat jij doet (of niet doet) en hoe jij leeft. Daar begint het! Alleen jij kunt er voor zorgen dat de wereld een beetje beter wordt, dat er meer liefde is voor elkaar en dat de zonde afneemt. Want als jij er niet mee begint, mag je het zeker niet van een ander verwachten…

Natuurverschijnselen nemen niet toe of af; ze zijn. Je bedoelt natuurlijk natuurrampen in deze context. De ijslandse vulkaanuitbarsting is vast geen teken dat we niet mogen vliegen; het is hooguit een teken dat de druk in de magma-kamers onder/in de vulkaan te hoog is geworden. Want waarom zouden alleen west-europeanen niet mogen vliegen? Zou er dan niet een vulkaan moeten uitbarsten die zo groot is, dat de hele aarde bewolkt is door as?

De mens kijkt al eeuwen naar de hemel en de vogels die er in dansen, en droomt al net zo lang van zelf vliegen. Waar komt die drang vandaan? En als we het dan echt niet zouden mogen vliegen, waarom konden mannen als de gebroeders Wright en Otto Lilienthal het dan toch voor elkaar krijgen? Mij maak je niet wijs dat de mens niet zo ver had mogen komen.

Wat mij enorm spijt, is dat de mens zover is gekomen qua vliegen en er een middel in heeft gevonden om oorlog te voeren, haat te zaaien en bloed te doen vloeien. Maar daar tegenover staat dat er mensen zijn die goed werk doen door met vliegtuigen voedsel en medicijnen bij de hongerigen en zieken te krijgen, en ga zo maar door. Het een praat het ander zeker niet goed, maar er onstaat wel een bepaalde balans.

Dat er nog meer rampen zullen volgen is onvermijdelijk, en is niet zo zeer profetisch als wel logisch. Het enige wat we kunnen doen, is het leed verzachten die er door zal ontstaan. En er voor zorgen dat we zelf anderen geen leed aandoen, want als je het zo bekijkt zorgt de natuur al voor genoeg ellende…

Gr,

Thobias


Michael 19 april 2010 om 22:48

@ Thobias

Ik denk dat je de nadenker niet helemaal snapt…

En daarbij zeg je wat zaken die niet helemaal kloppen.
Zoals, zonde die afneemt door liefdevol te zijn tot mensen. De mens is van nature zondig en dat kan je niet even weghalen door lief te zijn tot iemand. Dan is het eerder de vraag waarom er zonde is in deze tijd. Het schijnt dat mensen vroeger aardiger waren… dusja…

Daarnaast zeg je dat het normaal is al deze natuurverschijnselen. Daar heb je gelijk in, maar je moet het wel goed zeggen. De natuurverschijnsel zelf is normaal. De hoeveelheid en de kracht ervan is niet normaal. Als vele records worden gebroken laatste 10 jaar, is het schijnbaar niet normaal. Of breek jij elke dag een record? Ik denk het niet.

Daarbij moet je de mens niet hoger plaatsen dan ze zijn. We moeten doen alsof we alles weten en kunnen, dat kunnen wij namelijk niet. Wij hebben veel kennis, maar echt niet meer dan de kennis die de mensen vroeger hadden. Wij maken uitvindingen hoofdzakelijk op de uitvindingen en bevindingen van mensen die eeuwen geleden leefden. We melken eigenlijk alleen maar uit wat iemand anders al bedacht heeft. Zo slim vind ik dat niet. Dat kan iedereen eigenlijk.

En alslaatst, God heeft de zonde niet gegeven. De mens zelf heeft de zonde de wereld ingebracht door verleid te worden door satan. Maar dank God voor Jezus Christus waardoor wij rein kunnen zijn.


Thobias 20 april 2010 om 10:17

@Michael, je snijdt een aantal goeie punten aan waar ik even over verder heb nagedacht. Je hebt gelijk dat het niet normaal is dat de laatste 10 jaar diverse records worden gebroken. Dat kan door (minstens) 2 redenen komen: 1) Het wordt inderdaad alsmaar gekker. 2) De mens had vroeger niet de juiste middelen (technologie, mobiliteit, communicatie, etc) om de recordwaarden zo specifiek te meten en te distribueren. Mijn idee is dat punt 2 hier geldt, maar het tegendeel kan zomaar bewezen worden. Ik hou mijn hart vast mocht dat gebeuren…

Over de mens hoger plaatsen dat ze zijn: het was niet mijn intentie om dat beeld te schetsen. De mens is niet zo zeer ‘extra slim’ of ‘extra goed’, maar wel veruit het meest adaptief van alles wat er (tot nu toe bekend) op de aarde rondkruipt. Het zit in onze aard om wat er om ons heen is te vormen zodat het ons past/faciliteert. Da’s de hele reden waarom wij niet in bomen op takken leven als we in een bos wonen, en apen wel. Een aap heeft niet het vermogen om te denken ‘als ik die bomen nou eens omhaal en er een huis van bouw’. Wij wel. Waarom hebben we dat? En die adaptieviteit passen wel in echt alles toe. Dat zorgt voor hele mooie dingen, maar helaas ook voor veel ellende. En vooral door dat laatste mag de mens niet al te hoog geplaatst worden.

Over het uitmelken van wat iemand anders al bedacht heeft ben ik het volledig met je oneens, maar dat is een interpretatie van de wetenschap die eenieder voor zichzelf mag doen. ;-) Mijn enige punt is: als we niet zouden voortborduren op de dromen, ideeën en bevindingen van de mensheid als geheel, van nu en in het verleden, hebben we geluk als we een kreekje kunnen oversteken in een uitgeholde boomstronk.

Overigens: het schijnt dat mensen vroeger aardiger waren? Ik denk dat uit de geschiedenis valt te leren dat qua ‘aardig zijn’ de mens niet veel anders is dan 1000 of 2000 jaar geleden. Helaas zijn we als mensheid niet zo heel goed in van onze fouten leren, maar natuurlijk is de basis van deze website om dat proces wel te stimuleren. (Waarvoor hulde!)

Maar ik wil niet al te tegendraads overkomen, want je slotwoord is terecht; de enige die de zonde verweten kan worden is de mens zelf…


Danielle 20 april 2010 om 20:03

Hi Kelly, Thobias en Michael, thanks voor jullie reacties :)

@Kelly:
Ik geloof dat er veel narigheid is ontstaan door de ‘successen’ die de afgelopen jaren door de wetenschap zijn geboekt, maar ook dat er veel goeds uit is gekomen.
Inderdaad wat je zegt over porno, euthenasie en abortus is helemaal waar. Maar daarnaast is de wereld bijvoorbeeld veel bereisbaarder en daardoor kan het evangelie tot in de ‘uithoeken’ van de aarde verspreid worden.

@Thobias:
Mijn punt van het nadenkertje was inderdaad dat wij niet moeten denken dat wij hier op aarde alle wijsheid in pacht hebben en al helemaal niet de touwtjes in handen. Met wetenschap komen we tegenwoordig ver, maar worden wij als mensen nog regelmatig ‘verrast’ door moeder natuur.

Het feit dat wij nu meer horen over natuurrampen, kunnen we niet alleen toedichten aan de nieuwe media. Het is een bekend gegeven dat onze aardbol aan het aftakelen is.
Persoonlijk geloof ik wel degelijk in de profetieën die in de bijbel zijn opgeschreven.

“Als we niet zouden mogen zondigen, was er geen zonde.”
Als je jouw mening in het extreme door zou trekken zou je kunnen denken: “Als ik niet iemand zou mogen neerknallen met een vuurwapen, waren er ook geen vuurwapens”.
God heeft ons geschapen met een eigen wil. Met de vrijheid eigen keuzes te maken, zodat we niet als voorgeprogrammeerde robots zouden hoeven te leven. Maar dat we zelf kunnen kiezen om ons leven al dan niet aan God te geven.

Leuk trouwens dat je onze site bezoekt en reageert!


Thobias 21 april 2010 om 10:02

@Danielle: Dank voor het warme welkom! :) Je opmerking over eigen wil is precies hoe ik er over denk. Technologie is niet goed of slecht, wetenschappelijke ‘vooruitgang’ ook niet, maar de manier waarop (en waarom) de mens het toepast (en ontwikkelt, etc.) wel! Er zijn er helaas genoeg die moderne middelen en wetenschappelijke vooruitgang voor slechte doelen gebruiken. Dit maakt me soms verdrietig…

Je opmerking over vuurwapens is overigens volledig terecht, maar gelukkig is het vaak niet zo zwart-wit. Helaas zijn er ook nu genoeg die wel denken “Ze bestaan, dus ik mag ze gebruiken”. Het feit dat wij niet zo denken komt door onze normen en waarden, maar die gelden helaas niet overal. Overigens dankt het vuurwapen zijn bestaansrecht puur en alleen uit de wens om mensen te kunnen doden. De oorlogsindustrie is fenomenaal groot! Hoe kan dit, terwijl ik niet ‘iemand zou mogen neerknallen’? (Is niet zo zeer een vraag als een frustratie-uiting.) Ik mag mezelf een pacifist noemen, denk ik. Ik walg werkelijk van geweld, haat en het doelbewust veroorzaken van lijden. Ik snap die zaken ook echt niet, en misschien is dat een van mijn grote zwakten. (Snappen is niet gelijk aan er mee instemmen!) Maar stiekem vind ik het goed zo, ik wil het eigenlijk niet begrijpen…


Plaats een reactie


Wil je een foto bij je reacties? Upload er nu een op gravatar.
Plaatje uploaden