De basis van evangelisatie

437 keer gelezen | 14 april 2010 06:00 door 14 Reacties »

Spreken over Jezus Christus, getuigen, zingen en preken op straat is geweldig om te doen. Waarschijnlijk zullen veel mensen het met mij eens zijn dat het een enorme eer is om te doen. De evangelisatiedagen zijn daarbij de interessantste dagen van de week.

Je kijkt er naar uit om de boodschap over te brengen naar andere mensen en je gaat met een enorme passie en vuur. Je verwacht dat er bekeerlingen komen en je wilt graag zien dat mensen massaal luisteren naar de boodschap van redding die Jezus ze wil geven. Naar mate de tijd verstrijkt merk je dat mensen je afwijzen en uitschelden en dat het geregeld gebeurt dat je lange gesprekken hebt die meer discussie zijn dan fantastische gelegenheden. Dit gaat weken, maanden of jaren door en evangelisatie wordt niet meer het hoogtepunt van jouw week om te getuigen, maar het hoogtepunt om de nederlaag te lijden. Is dit herkenbaar? Voor mij wel!

Sinds enkele weken ben ik anders de straat op gegaan om te evangeliseren en is mijn strategie, om het zo maar te noemen, veranderd. Vaak kunnen wij uit standaardzinnen en handelingen iemand aanspreken. We gooien veel geestelijke termen naar mensen en deze mensen weten soms niet eens waar je het over hebt. Ik heb wat video’s gezien over evangelisatie en ik heb daar wat belangrijke lessen uit geleerd.

Je wilt de mensen vertellen over redding, maar eerst moet duidelijk gemaakt worden wat zonde is. Beginnen zij over de evolutietheorie, het Oude Verbond of andere religies? Het zijn zeker interessante onderwerpen, maar ons gaat het alleen om hun redding. Focus je dus alleen daarop! Het werkt ook enorm goed om aan de hand van de tien geboden aan deze mensen te laten zien dat zij zondaars zijn, om stap voor stap hen te leiden naar het punt dat ze inzien dat ze Jezus nodig hebben.

Relevante artikelen

14 Reacties op “De basis van evangelisatie”

bryan 14 april 2010 om 10:03

hee Michael,

intressant stukie.
waar kan ik die video bekijken omtrent evangeliseren.

Ik ben(prijs de heer) weer 2 maanden bekeert en wil graag weten hoe ik me kan wapenen tegen andere theorieen die mensen vaak hebben zoals evolutie onzin en dergenlijken.

met vriendenlijke groet,

Bryan dedeur Den Haag.


Michael 14 april 2010 om 11:06

Hallo Bryan,

Bedankt voor je reactie! En mooi om te horen dat je ook bekeerd ben, dank God.

Als je tijdens evangelisatie wilt bewapenen tegen andere theorien, evolutie en noem maar op, geef ik als tip om het gesprek zou te draaien dat je blijft praten over zonde en redding door Jezus Christus. Veel mensen willen over andere dingen praten, zodat er niet meer gepraat wordt over zonde. Daar moet je vooral niet in meegaan. Jij begint het gesprek, dus je bent ook de leider in het gesprek haha. Neem gewoon de leiding en laat zien dat je op zonde en redding wilt concentreren.

Verder heb ik hier een link waar wat video’s staan van The Way of the Master:
http://www.recoverthegospel.com/?page_id=94
– je moet even scrollen tot je “Evangelism” ziet staan

Daarnaast kan je op youtube.com The Way of the Master opzoeken en naar hun eigen website(thewayofthemaster.com).

Het zijn leuke videos, en allerlei soorten onderwerpen(evolutie, homo’s, occultisme etc) komen aan bod. Ik hoop dat het jou ook zal helpen, zoals het mij geholpen heeft.


bryan 15 april 2010 om 10:00

@Micheal.

Beste Micheal bedankt voor jou hulp.

ik zal deze site’s bekijken en god vragen door mij heen te werken en te laten zien hoe ik dit in het dagenlijks levne kan/moet toepassen.

god bless you brother.


Thobias 15 april 2010 om 13:48

Michael,

Jouw aanpak zal m.i. niet slagen op deze manier. Dit, omdat zoals u zich wapent tegen ‘andere theorieen die mensen vaak hebben zoals evolutie onzin en dergenlijken’, zij precies het zelfde doen tegen de creatie. Het is zaak om de discussie creatie vs. evolutie los te laten en de basis van zonde in deze tijd te plaatsen. Naar mijn idee zit niemand, ook niet Jesus of God, te wachten op een welles nietes spelletje over wie er nu gelijk heeft of niet over het onstaan van het heelal, de aarde en de mensheid. Het doel is om de wereld een stukje beter en mooier te maken en een ieder op deze aardbol in te laten zien dat het grote geluk alleen te vinden is door liefde en niet door haat en strijd. Dit soort berichten zal geloof en filosofie overstijgen, en zelfs de meest ongelovige zal er de waarheid van in kunnen zien. Zodra je je gelijk claimt omdat God achter je staat, sla je de plank mis. Het gaat niet om gelijk hebben, maar om gelijk krijgen. Pas als je dat voor elkaar krijgt, zit je op het juiste spoor.

Succes!

Thobias


Robin van Diermen 15 april 2010 om 14:59

hey tobias

deze aanpak werkt al 2000 jaar al sinds dat Jezus ons de grote opdracht gaf in mattheus 19 vers 28 het tegendeel van wat jij zegt is allang bewezen.

Gr Robin van Diermen


Kenneth 15 april 2010 om 15:13

Tobias, ik denk inderdaad dat een discussie niet altijd handig is. Daarom praat ik ook niet vaak met andersdenkenden over evolutie en dergelijke. Alhoewel, in de Bijbel staan een aantal voorbeelden van mannen die door allerlei discussies de joden probeerden te overtuigen van het christendom. Sowieso Paulus en nog een andere man waarvan ik de naam niet meer ken.

Maar een speciale aanpak bestaat inderdaad niet, de basis is wel belangrijk. Puur focussen op redding zoals Michael zegt, preken en God zal het door de heilige Geest bevestigen met wonderen en tekenen en dan geloof ik zeker dat mensen tot bekering zullen komen. Ik ben daar het bewijs van…

Ik geloof namelijk 100% dat Jezus de Waarheid is, zoals Hij zelf beweerde. En als je gelooft dat Hij de enige weg tot redding is, dan kan je geen andere ‘onzin’ tolereren. Niet om betweterig gelijk te krijgen, maar uit liefde. Mensen hebben het nodig.


Kelly Knaken 15 april 2010 om 16:21

Thobias,

In mijn optiek heb je helemaal gelijk met het doel is om de “wereld een stukje beter en mooier te maken en een ieder op deze aardbol in te laten zien dat het grote geluk alleen te vinden is door liefde en niet door haat en strijd.” Mooier kan ik het niet verwoorden.

Als mensen de liefde van God niet willen ontarmen dan is daar een reden voor. Ik kan het misschien niet eens met hun reden. Maar ook deze reden is door God bepaalt!

Wie zijn wij dan om daar tegen in te gaan. Het leven gewoon een fase waarin God kijkt hoe de materialistische verschijning kan omgaan met dergelijke verleidingen.

De confrontatie aangaan is zeker niet iets waarvoor wij op deze wereld zijn geschapen. Door jouw geloof dan op te dringen, ben je eigenlijk niet anders dan evolutiewetenschappers met hun aapprietpraat.

Hoe zeer zij ook hun best doen, ik ga me ook niet verdiepen in die onzin. En laat ze in hun waarde. De waarheid heb ik zelf ontdekt. En dat is waar je voor moet leven!

Groetjes,

Kel


Thobias 15 april 2010 om 17:39

@Robin van Diermen: Ik waardeer je toewijding, maar dat het al 2000 jaar werkt blijkt helaas niet uit de houding van een groot deel van de mensheid ten opzichte van het geloof. In 2000 jaar is er veel gebeurd en veel veranderd, en er is niets mis met mee veranderen. Als de onderliggende gedachten gelijk blijven is dat prima. Ik sta helemaal achter “Never change a winning formula” zolang er maar sprake blijft van winning. Zo niet, dan geldt: “adapt to change! (Or admit defeat.) ”

We zijn vast niet op de wereld gezet om domweg regeltjes op te lezen die al duizenden jaren worden gelezen. Het zal dan eerder zijn dat we er zijn om die regels te lezen, begrijpen en te zien en toepassen in de context van het leven dat we leven, de maatschappij waarin we verkeren en de mensen die we ontmoeten. Een beetje creativiteit mag dan best gebruikt worden! ;-)

@Kelly Knaken: Thanks!


Michael 15 april 2010 om 22:53

@ Thobias

Leuk dat je reageert ten eerste en ik waardeer de eerlijke reactie. Daar kunnen wij wat mee natuurlijk!
Ten eerste wil ik zeggen dat ik, tijdens evangelisaties, geen discussie wil en probeer te voeren. Ik vind dat tijdverspilling. Ik maak daar wel een aparte afspraak voor wanneer mensen daar behoefte aan hebben.
Ten tweede vind ik, door te zeggen dat de “aanpak” niet werkt, wat blijkt in de afgelopen 2000 jaar volgens u, totaal de plank misslaan. Dat zou betekenen dat niemand gered is en niemand de hemel is binnengekomen. Ik betwijfel of u die kennis heeft omdat te weten.
Want evangelisatie werkt wel en daar is geen vaste formule voor dan de formule van getuigen, preken en vertellen wat God kan doen in jouw leven en hoeveel Hij van u of jou houdt. En meegaan met de tijd? Regels plaatsen in de tijd waarin wij leven? Ik vind dat de Bijbel niet moet aanpassen aan de tijd, maar de tijd aan de Bijbel. Het gaat juist fout wanneer wij onze tijd hoger gaan plaatsen dan Gods Woord.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat u bedoeld met domme regeltjes op lezen etc. Volgens mij begrijpt u of de Bijbel niet of u heeft de Bijbel nooit gelezen. Namelijk deze ” domme regeltjes” willen wij toepassen, als wederomgeboren christen, als dankbaarheid tot God wat Hij voor ons gedaan heeft. Het ” moeten” is niet eens meer aan de orde voor een wederomgeboren christen.

Als u een de regeltjes van de overheid in Nederland niet opvolgt of uw eigen creativiteit erop gooit, zie ik het niet gebeuren dat de rechter u een lintje ervoor zal geven… Toch? Iets wat niet door u opgesteld is, kun je moeilijk zo gebruiken zoals u het vindt, toch?

Grtz Michael


Thobias 16 april 2010 om 09:40

@Michael,

Met domweg regeltjes oplezen bedoel ik ‘herhalen zonder te begrijpen’, in tegenstelling tot de inhoud ervaren en doorgrond hebben en vanuit wijsheid spreken. Over wat die inhoud inhoudt, zal ik de laatste zijn om een oordeel te vellen!

Zodra iets als regel wordt opgelegd ipv. als levensvisie/filosofie wordt omarmd, zal er altijd tegen gestreden worden. Zodra iets tijdens evangelisatie als regel wordt gebracht, zal men daar tegenin willen gaan. De pracht van de (westerse) mens, is dat dit tegenwoordig gelukkig middels discussie gebeurd ipv. met geweld. En dat is een enorme stap voorwaarts, wat mij betreft. Maar wil je er voor zorgen dat men hoort wat jij hoort, ziet wat jij ziet en voelt wat jij voelt, dan vereist dat een bijzondere aanpak. Wat dat is, is per situatie verschillend en ik kan je ‘het geheim’ niet verklappen. Maar creativiteit staat zeker en vast aan de basis!

Als ik mijn creativiteit loslaat op het Nederlandse rechtssysteem, dan doe ik dat met en doel. Als ik mijn doel bereik op een creatieve manier zonder de wet te overtreden, dan hoef ik daar ook zeker geen lintje voor! Ik handel immers netjes binnen de wet, zoals een goed burger hoort te doen. Zouden ze dat bij iedereen moeten doen, dan kost dat nogal wat lintjes. ;-) Maar het gaat (wat mij betreft) uiteindelijk allemaal niet om het lintje!

En de tijd aanpassen aan de Bijbel, da’s het hele eieren eten nietwaar? Het komt er op neer dat jij dat wel kunt willen, maar om een ander daarvan te overtuigen (en hoe dat te doen), dat proces, daar wil ik op uitkomen middels discussie, creativiteit en ‘out of de box’ denken!

Overigens, dat “moeten” helemaal niet aan de orde is, daar sluit ik me volledig bij aan. Alles zal uit vrije wil en volledige overtuiging moeten (<- haha, stiekem toch!;)) gebeuren, anders heeft het geen waarde.

Fijn weekeind!

Thobias


bryan 16 april 2010 om 10:26

haha ging toch niet om mijn (moeten) he in mijn 2e berichie??

nee joww tuurlijk doe ik het met een oprecht en open hart om mensen te redden voor god’s koningrijk en niet omdat ik me eraan verplicht voel hoor..
haha broedertjes en zustertjes trek het alsjeblieft niet uit z’n verband.

goeie tijd nog aankomende weekend.


Michael 16 april 2010 om 12:45

@ Thobias

Je hebt gelijk dat we geen regels zonder het te begrijpen moeten opleggen. Natuurlijk, als je zegt dat je iets moet doen, dat er ook begrepen wordt waarom dat zo is en dergelijke. Je moet wel weten waarmee je bezig bent. Dan doe je het alleen maar omdat je het opgedrgaen krijgt en volg je de persoon die het zegt. het moet allemaal wel Bijbels blijven. Dat is wat ik ook nooit wil doen, want opdringerig lopen doen heeft geen zin.
Tijdens evangelisatie dring ik niets op, ik vertel puur mijn ervaring en wat de Bijbel zegt( en “waarom” natuurlijk). Regels opdringen tijdens evangelisatie doe ik ook niet, daar is evangelisatie niet voor. Evangelisatie is puur om de mensen te vertellen van het goede nieuws.

@ Bryan

Nee Bryan zeker niet! Evangeliseren omdat het moet, bereik je niemand mee. Evangeliseren omdat je vol ervan bent en de mens graag wilt vertellen, dat bereikt mensen ( en natuurlijk dankzij God). En zoals je zegt: Niets uit verband lopen trekken.

Mensen jullie ook een goed weekend, Gods zegen


Remy 17 april 2010 om 10:46

psalm 127

Als de HERE het huis niet bouwt,
tevergeefs zwoegen de bouwlieden daaraan;
als de HERE de stad niet bewaart,
tevergeefs waakt de wachter.

wij zijn zaaiers en god doet de oogst,
het is niet door onze handen.
wij zijn een instrument in zijn hand,
hij bespeeld ons en leid ons met de heilige geest.
zo kunnen wij spreken, omdat god erin betrokken is.
dan kan er overtuiging zijn, want een boom herken je aan zijn vruchten.

Joh 8:12
12 Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben. 13 De Farizeeën dan zeiden tot Hem: Gij getuigt van Uzelf, uw getuigenis is niet waar. 14 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Ook al getuig Ik van Mijzelf, toch is mijn getuigenis waar, want Ik weet, vanwaar Ik gekomen ben en waar Ik heenga; maar gij weet niet, vanwaar Ik kom of waar Ik heenga. 15 Gij oordeelt naar het vlees, Ik oordeel niemand, 16 en indien Ik al oordeel, dan is mijn oordeel waarachtig, want Ik ben niet alleen, maar Ik en die Mij gezonden heeft. 17 En ook in uw wet staat geschreven, dat het getuigenis van twee mensen waar is; 18 Ik ben het, die van Mijzelf getuig, en ook de Vader, die Mij gezonden heeft, getuigt van Mij. 19 Zij dan zeiden tot Hem: Waar is uw Vader? Jezus antwoordde: Noch Mij, noch mijn Vader kent gij: Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader kennen.
20 Deze woorden sprak Jezus bij de schatkamer, lerende in de tempel; en niemand greep Hem, want zijn ure was nog niet gekomen.

zie het woord wederom,
en het einde dat niemand hem begreep
zo ook nu komt hij terug.

gr Remy


Kenneth 18 april 2010 om 20:46

Thanks Remy voor je toevoeging. God moet inderdaad het huis bouwen. Ik bid ook steeds meer dat God echt mensen op m’n pad brengt, dat Hij er in betrokken is en ik niet meer alles op eigen kracht doe.


Plaats een reactie


Wil je een foto bij je reacties? Upload er nu een op gravatar.
Plaatje uploaden